Завдяки дітям хочеться жити ( Мухаммед Алі)

Панорама педагогічних напрацювань


ЗДО 83 Гусєва Л.Я.КОМПЛЕКСНЕ ЗАНЯТТЯ З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ТА ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДІТЕЙ

Заняття з мовлення дитини в старшій групі «Мама - сонечко в сім'ї, ми промінчики її!» підготувала вихователь Херсонського ясел-садка №10 санаторного типу 
 для дітей з туберкульозною інфекцією Херсонської міської ради Басова Ганна Сергіївна

«На гостини до дуба». Похід по екостежках для старших дошкільнят. 
 Директор Херсонського ясла-садка № 73 Херсонської міської ради 
Гросфельд Лариса Василівна.

Конспект заняття по ознайомленню з природним довкіллям «Усі хочуть жити в чистому місті» Вихователь Херсонського ясла-садка № 73 Вєтряна Олена Анатоліївна

Конспект інтегрованого заняття вихователя 
Херсонського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад-спеціалізована школа з поглибленим вивченням англійської мови І ступеня-гімназія» №56
 Херсонської міської ради
 Бульби Лариси Миколаївни для дітей третього року життя (І молодша група)

Конспект інтегрованого заняття з розвитку мовлення для дітей молодшого віку
 «Нагодуємо пташок взимку» Вихователь Херсонського ясел-садка №1 
 санаторного типу для ослаблених та частохворіючих дітей Харчук С. А.

Заняття з сенсорно-пізнавального розвитку дитини в старшій групі «Незвичайна подорож » підготувала вихователь Херсонського ясел-садка №10 санаторного типу для дітей з туберкульозною інфекцією Херсонської міської ради Жук Олена Василівна

Заняття «СКАРБИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ»
 для дітей підготовчої групи з когнітивними порушеннями 
 Дорошенко Ганна Анатоліївна, вихователь Херсонський спеціальний дитячий садок №8 Херсонської міської ради

Психолого – екологічний тренінг «Вода та її властивості» 
для дітей старшої групи з когнітивними порушеннями
 Дерев’янко Ганна Олександрівна, вихователь
 Нечитайло Наталя Євгенівна, практичний психолог 
Херсонський спеціальний дитячий садок № 8 Херсонської міської ради
     
ХЕРСОНСЬКИЙ ЯСЛА-САДОК № 7. 
«Знайомство з повітрям» Вихователь групи старшого віку № 3 Попутько О.В.                                      
Реалізація соціально-екологічного проекту
«Виховання у всіх учасників освітнього процесу культури сортування сміття та поводження з відходами»
через роботу з батьками у ЗДО № 34
Сім'я займає важливе місце в екологічному вихованні людини. Саме в сім'ї формуються основи виховання, закладаються звички. Маленькі діти надзвичайно залежні від своєї сім'ї, оскільки вона забезпечує фізичне благополуччя, турботу про здоров'я, любов і підтримку. Заклад дошкільної освіти  є першою ланкою системи безперервної екологічної освіти, тому не випадково перед педагогами нашого закладу постало завдання щодо формування у дошкільників основ культури раціонального природокористування. Тільки спільними зусиллями ми можемо вирішити головне завдання - виховати екологічно грамотну людину.
Тому педагогами закладу розроблено план реалізації проекту, який включає спостереження, бесіди, анкетування, екскурсії до сміттєзвалищ, аналіз пізнавальної літератури, ігрову, самостійну та творчу діяльність.
З метою виявлення  екологічної компетентності батьків проведено анкетування, яке показало, що майже 70% мають уявлення про культуру сортування сміття, а 100% робили би це з задоволенням за умов наявності відповідних баків.
Педагоги разом з батьками обговорили спектр спільних зусиль, які допомагають малюкам з розумінням ставитися до навколишнього середовища. Батьки разом з дітьми долучилися до акцій:  «Дім, в якому ти живеш», «Букет замість ялинки»,  «Садок - наш дім, ми - господарі в нім»,  «Чисте подвір’я», «Уроки сортування сміття»,  «Батарейки, здавайтеся!»,  «Дай друге життя побутовим відходам», «Кришечка + кришечка». Організовано виставку малюнків «Чиста планета Земля», виставка  екологічних поробок «Друге життя старим речам».  Це стало прикладом для наслідування турботливого ставлення до природи та дало змогу закласти основи у вихованні відповідального громадянина.
У рамках проекту  для батьків надано консультації: «Охорона навколишнього середовища», «Спалене листя – шкода чи чисте подвір‘я?», «Що таке «електронне сміття»?»,  «Корисні поради», «Як правильно сортувати сміття?», проведено розвагу повчального характеру «Ми у лісі прибирали і батьків цього навчали». А родзинкою нашого проекту стало проведення екологічної акції: «Обмін  макулатури – на подарунки!»
За допомогою батьків у групах оформили  навчальні ігри по вихованню у дітей культури сортування сміття: «Розсортуй сміття в контейнери», «Що з чого виготовлено?», «Що можна виготовити з макулатури?», які допомагають малюкам ознайомитися з видами сміття, зокрема, поділу  твердих побутових відходів на текстиль, пластик, папір, скло та метал, що формує у дітей обдумане, правильне відношення до навколишнього середовища, викликає бажання самостійно сортувати сміття. 
Навчити дитину піклуватися про нашу планету — першочергове завдання для всіх батьків, які хочуть, щоб їх діти виросли свідомими та здоровими.



Формуємо екологічну культуру спільно з батьками
О.А.Григораш,  вихователь-методист ЗДО №27

Навчити дитину піклуватися про нашу планету – першорядне завдання для всіх батьків, які хочуть, щоб їх діти виросли свідомими і здоровими, тому     участь Херсонського ясла-садка №27 у соціально-екологічному проекті
«Виховання в усіх учасників освітнього процесу культури сортування сміття та поводження з відходами» (за ініціативи асоціації педагогічних працівників м.Херсона) реалізувалася саме у тісній співпраці з батьками, яких необхідно було підвести до розуміння важливості проблеми взаємин людини з природою та наслідків діяльності людини в ній. Педагоги закладу поставили перед собою завдання: підвищити рівень екологічної культури та інформованості батьків про проблему поводження з відходами, вчити їх на особистому прикладі дбайливо ставитися до навколишнього середовища.
 Робота над проектом розпочалася з інформаційно-агітаційної  діяльності, а саме: творчою групою педагогів були виготовлені буклети з інформацією  про особливості складу різних матеріалів (паперу, скла,  пластмаси, пластику, заліза) та сфери їх використання.
Проведено консультації та бесіди з екологічної спрямованості: «Сміття-проблема №1», «Як правильно сортувати сміття», метою яких було  донести до батьків важливість цієї проблема в нашому місті, розповісти про способи переробки сміття, про можливості його повторного використання, показати на прикладах, якої шкоди завдають відходи місту.  Діти старшої групи у вигляді малюнків виготовити пам'ятки для батьків «Геть сміття!», «Не кидайте сміття де попало! У батьківських куточках розмістили інформацію «Вода – джерело життя», щоб нагадати дорослим про те, як важлива проблема заощадження наших водних ресурсів.
Дуже активно відгукнулися батьки до проведення конкурсів: «Найкраща еко-сумка», «Потрібне з непотрібного» проведення акції зі збору макулатури та відпрацьованих батарейок, створення фотоальбомів «Наша родина відпочиває на природі», залучилися до оновлення і поповнення куточків природи кімнатними рослинами, які потрібні не тільки для прикрашання інтер’єру групової кімнати, але і для очищення повітря і збагачення його киснем.
Особливо цікавою та пізнавальною формою роботи  був майстер-клас для батьків «Як правильно сортувати сміття» ( вихователь Неіла Ю.В.) Батьки стали учасниками  психогімнастики «Я - деревце», дидактичної гри «Різнокольорові контейнери», дискусійного клубу «Яким я бачу своє рідне місто», авторами екологічної казки.
На майбутнє педагогічний колектив  планує  провести спільні з батьками екологічні екскурсії «Стежками рідного міста», конкурс малюнків «Природа нашого міста»,  поповнити теку дидактичних ігор екологічної спрямованості.   
Співпраця з сім'ями дітей, спільно організовані заходи не тільки допомагають забезпечити єдність і безперервність педагогічного процесу, але і вносять у цей процес необхідні дитині знання, особливе позитивне емоційне забарвлення, а саме головне – сприяють формуванню екологічної свідомості.  




Реалізація соціально-екологічного проекту «Виховання  культури сортування сміття та поводження з відходами» ЗДО № 8
Розглядаючи проблему утилізації сміття під час реалізації соціально-екологічного проекту «Виховання  культури сортування сміття та поводження з відходами», ініційованого ГО «Асоціація працівників закладів освіти м. Херсона», варто сказати, що від пересічної людини залежить чимало. Для чистоти міста необхідно сортування та переробка сміттєвих відходів.
          Найбільш дієвий процес – перерозподіл сміття на вторинну переробку або для використання якості добрив. Наприклад: збір макулатури для виробництва паперу.
          Ми намагаємось переконати сімї наших вихованців не кидати паперову продукцію в загальний пакет зі сміттям, а складати її окремо. В кожній групі були розроблені памятки та корисні поради для батьків з цього питання.
          Для більш дієвого впливу на родини педагогами закладу був створений довідник «Енергозбереження» з фактами, корисною інформацією та цікавими іграми.
          Викидаючи відходи в призначених місцях, ми вносимо свою маленьку і важливу частку в чистоту навколишнього середовища.


                        
      "У третє тисячоліття  по чистих вулицях"   
          Педагоги  Херсонського ясел - садка №10 санаторного типу для дітей з туберкульозною інфекцією   у  світлі  проекту "Виховання у всіх учасників освітнього процесу культури сортування сміття і поводження з відходами" формують  у дітей  екологічну культуру, розвивають  свідоме ставлення до довкілля,залучають дітей до дослідницької та практичної діяльності, виховують  любов до навколишнього середовища, свого міста, небайдужість до його проблем. Педагоги об'єдналися у групи- науковці, дослідники, практики, аналітики, історики, ІТ-спеціалісти.Зібрані науково- методичні  та практичні матеріали  стають у нагоді  всім педагогам  в організації освітньої роботи з дітьми з даного питання.
                     Науковці шукають загально відомі факти про відходи, обговорюють різні типи побутового сміття, описують відомі способи вирішення проблеми накопичення сміття, його повторного використання.
          Аналітики  аналізують, проводять дослідження та дебати зі складних проблемних питань, щоб з'ясувати "за" і "проти" того чи іншого вибору та шукають компроміси, пов'язані з прийняттям рішень стосовно твердих відходів, узагальнюють досвід участі дітей та педагогів у екологічних заходах (захід «Чиста ріка , чисте місто»), організовують виставку поробок з екологічно чистих матеріалів, приймають участь у озелененні ясел- садка , прибиранні території, пропонують і проводять збір макулатури, проводять рольові ігри, ситуаційні завдання, вправи з перевтілення, складають творчі завдання. Головне - пропонують свої шляхи гармонійної взаємодії людини та природи.     
          Екологічні питання педагоги  розглядаються під різними кутами, тому присутня інтеграція:
з історією - щоб дізнатися про те, як люди поводилися зі сміттям у різні історичні періоди та світовий досвід утилізації сміття; 
з інформатикою - щоб дізнатися, що таке електронне сміття та яка специфіка утилізації комп’ютерів та мобільних телефонів; 
з трудовим навчанням - щоб навчитися шити екосумки.
          Для набуття досвіду практичної та експериментальної діяльності діти  проводять дослідження про склад сміття у власних родинах; про швидкість розкладу відходів під впливом різних факторів щоб зробити висновки щодо сміття, яке опиняється на звалищах; пропонують власне вирішення проблеми надмірної кількості сміття та розроблюють практичні поради щодо зменшення кількості сміття. Кожне проблемне питання розглядається на різних рівнях бачення: від  загальносадового масштабу до власної родини.

Практики пояснюють  дітям, для чого потрібно сортувати сміття. Також на практиці показують , як це робити. Для  на заняття  приносять в дитячий садок  чисту вторсировину: папір, склотару, пластикові упаковки та спеціальні сортувальні бокси,проводять з ними рухливі еко-ігри з виконанням певних завдань, зокрема на швидкість чи кмітливість. 
Дітям роздають  флаєри , на яких розяснюють , що , як  і куди  потрібно викидати ; пояснюють  який тип сміття переробляється ,  а який ні.




«Менше сміття – краще життя»
У Херсонському ясла-садку № 37 компенсуючого типу Херсонської міської ради пройшов семінар-практикум «Менше сміття – краще життя» для батьків вихованців ясла-садка. Метою цього семінару було розпочати з себе зміни нашої звичної поведінки у побуті на користь більш раціонального використання ресурсів, а також скорочення обсягів відходів завдяки його роздільному збиранню. Важливими стали такі питання, як: раціональний підхід до покупок, роздільний збір сміття, зменшення використання пластику у побуті та збір макулатури на переробку.
У ході семінару педагоги не тільки розкривали питання культури поведінки із побутовими відходами, але й навчали прийомам виховання свідомого ставлення сьогоднішніх дошкільнят до цієї актуальної та значущої теми. Педагоги презентували ідеї самостійно виготовлених дидактичних ігор з екологічного виховання, цікавою формою роботи з дітьми було представлено лепбук з екологічного виховання. Адже через такі різноманітні та цікаві форми роботи ми формуємо  у дітей та змінюємо своє ставлення до відходів.
Підводячи підсумки семінару, було вирішено: двічі на рік - у січні та у вересні - проводити екологічну акцію «Макулатуру збираємо - ігри обновляємо», метою якої є організація збору макулатури та придбання на отриманні кошти нових ігор з екологічного виховання.



Формуємо екологічну культуру спільно з батьками
О.А.Григораш,  вихователь-методист ЗДО №27

Навчити дитину піклуватися про нашу планету – першорядне завдання для всіх батьків, які хочуть, щоб їх діти виросли свідомими і здоровими, тому     участь Херсонського ясла-садка №27 у соціально-екологічному проекті ««Виховання  культури сортування сміття та поводження з відходами», ініційованого ГО «Асоціація працівників закладів освіти м. Херсона»,  реалізувалася саме у тісній співпраці з батьками, яких необхідно було підвести до розуміння важливості проблеми взаємин людини з природою та наслідків діяльності людини в ній. Педагоги закладу поставили перед собою завдання: підвищити рівень екологічної культури та інформованості батьків про проблему поводження з відходами, вчити їх на особистому прикладі дбайливо ставитися до навколишнього середовища.
 Робота над проектом розпочалася  з інформаційно-агітаційної  діяльності, а саме: творчою групою педагогів були виготовлені буклети з інформацією  про особливості складу різних матеріалів (паперу, скла,  пластмаси, пластику, заліза) та сфери їх використання.
Проведено консультації та бесіди з екологічної спрямованості: «Сміття-проблема №1», «Як правильно сортувати сміття», метою яких було  донести до батьків важливість цієї проблема в нашому місті, розповісти про способи переробки сміття, про можливості його повторного використання, показати на прикладах, якої шкоди завдають відходи місту.  Діти старшої групи у вигляді малюнків виготовити пам'ятки для батьків «Геть сміття!», «Не кидайте сміття де попало! У батьківських куточках розмістили інформацію «Вода – джерело життя», щоб нагадати дорослим про те, як важлива проблема заощадження наших водних ресурсів.
Дуже активно відгукнулися батьки до проведення конкурсів: «Найкраща еко-сумка», «Потрібне з непотрібного»,
 
 
проведення акції зі збору макулатури та відпрацьованих батарейок, створення фотоальбомів «Наша родина відпочиває на природі», залучилися до оновлення і поповнення куточків природи кімнатними рослинами, які потрібні не тільки для прикрашання інтер’єру групової кімнати, але і для очищення повітря і збагачення його киснем.
Особливо цікавою та пізнавальною формою роботи  був майстер-клас для батьків «Як правильно сортувати сміття» ( вихователь Неіла Ю.В.) Батьки стали учасниками  психогімнастики «Я - деревце», дидактичної гри «Різнокольорові контейнери», дискусійного клубу «Яким я бачу своє рідне місто», авторами екологічної казки.
На майбутнє педагогічний колектив  планує  провести спільні з батьками екологічні екскурсії «Стежками рідного міста», конкурс малюнків «Природа нашого міста»,  поповнити теку дидактичних ігор екологічної спрямованості.   
Співпраця з сім'ями дітей, спільно організовані заходи не тільки допомагають забезпечити єдність і безперервність педагогічного процесу, але і вносять у цей процес необхідні дитині знання, особливе позитивне емоційне забарвлення, а саме головне – сприяють формуванню екологічної свідомості.  



      «Знай, люби, бережи!»
Світ, що оточує дитину, - це перш за все
 Світ природи з безмежним багатством явищ,
з невичерпною красою.
 Тут, у природі, вічне
джерело дитячого розуму.
                                  В.Сухомлинський.

            Екологічне виховання є складовою частиною всебічного і гармонійного розвитку особистості, тому необхідно виховувати в кожній дитині почуття особистої відповідальності за все живе на Землі.          
           Емоційна байдужість більшості людей до проблем довкілля, їхнє безвідповідальне ставлення до власного здоровя, до природи поступово ведуть до екологічної катастрофи
Херсонський ясла-садок  № 1   постійно працює над проблемою виховання у дошкільників екологічної культури. Залучає до цієї роботи і батьків. Використовує різні форми та методи роботи: конкурси


виставки з теми «Херсон без сміття – дайте відходам друге життя», «Чарівний світ – ековироби»,


екологічні акції -  «Збери кришечки для учасників АТО», «Збери папір – посади дерево», екскурсії, спостереження та інші.



         Так  у рамках святкування Дня міста у цьому році на фестивалі громадських ідей  «Пікнік ідей»,    презентували соціально-екологічний проект  «Виховання  культури сортування сміття та поводження з відходами», ініційований Громадською організацією «Асоціація працівників закладів освіти м. Херсона». Проект  отримав підтримку та високу оцінку всіх учасників «Пікніка ідей» і  фінансову винагороду.


Ми придбали контейнери для сортування сміття та організовуємо екологічні акції, де разом з дітьми та батьками вчимося сортувати сміття.





             Взяли участь у мікс-конференції на тему : «Екологічна культура – шлях до сталого розвитку та  енергонезалежності України»  в рамках  Міжнародного екологічного форуму«Чисте місто. Чиста ріка . Чиста планета» з презентацієй соціально-екологічного проекту «Врятуємо планету!»

Мета проектів: формування у дітей  дошкільного віку, педагогів, працівників закладів освіти, батьків екологічної свідомості, навчанню правильного використання природних ресурсів, відновленню та пошуку альтернативних способів збереження навколишнього середовища.



 Всі ці засоби навчання та виховання  у своїй сукупності дають дітям можливість не тільки одержати знання, закласти фундамент духовності, а й зрозуміти перші поняття — «екологічна свідомість», «екологічна культура» .          А формуються ці поняття протягом всього життя. Природа формує людину,  вчить людину бути Людиною. А від людини залежить стан екології, природного багатства, збереження природи від стихійного і безконтрольного її використання.




















Вихователь-методист ЗДО №64:
 Войтович О. В.

ВИХОВАННЯ КУЛЬТУРИ ПОВОДЖЕННЯ З ВІДХОДАМИ В
УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Завдання:
-       формувати уявлення дітей про джерела виникнення сміття
-       розвивати уміння аналізувати екологічну проблему
-       розвивати потребу дотримання чистоти на вулицях міста, будинках, в дитячому саду
-       сприяти розвитку вміння диференціювати предмети за матеріалом, з якого вони були виготовлені
-       формувати вміння сортувати сміття при його зборі
-       виховувати акуратність, дбайливе ставлення до навколишнього світу.

Очікувані результати: розуміння дітьми, що скупчення сміття - це велика проблема, яку потрібно вирішувати всім людям; вміння сортувати сміття з різного матеріалу; застосування отриманих знань і умінь в повсякденному житті.

Етапи проекту:
1.    Підготовчий - оформлення плану роботи з дітьми, підготовка обладнання, предметно-ігрового середовища.
2.    Продуктивний:
 - реалізація системи заходів з виховання у дітей культури поводження з відходами спільної діяльності дорослого і дітей
- робота з батьками, (анкетування, виготовлення наочної інформації для батьків).
3.    Заключний – спільні заходи з батьками: розваги, родинні свята

Шляхи реалізації завдань:

Вихованці ЗДО №64  навчалися роздільного збору сміття. Для цього в групових приміщеннях були встановлені різнокольорові іграшкові контейнери, куди діти окремо складали сміття органічного (фантики від цукерок, упаковки від снеків, паперові і картонні коробки) і неорганічного (пластикові склянки з-під води, йогуртів, шампунів тощо) походження.
В садочку на заняттях вихователі разом з дітьми та діти з батьками вдома виготовляли атрибутику та різні дидактичні матеріали для створення еколого-розвивального середовища:

У груповій кімнаті:
На майданчику:
-       куточок природи
-       дослідницька лабораторія
-       куточок цікавої математики
-       мовленнєвий куточок
-       куточок творчості (СХД)
-       куточок здоров′я
-       ігровий куточок

-       прикрашання квітника
-       виготовлення годівничок для птахів
-       іграшки для ігор з піском, повітрям, повітрям


Вихователі проводили спеціальні заняття, бесіди, де малюкам в ігровій формі розповідалося про важливість дбайливого ставлення до природи, правильного поводження з відходами. Діти розучували відповідні вірші і пісні, своїми руками робили вироби з використаних раніше паперу, картону, поліетилену.
Велика увага приділялася і роботі, адже тільки разом ми можемо добитися позитивного результату.  Ми провели такі заходи: родинні свята «Люби, шануй, оберігай свій рідний край», «Нуль сміття - щодня»; була організована дітей і батьків «Подаруємо сміттю другий шанс».









Херсонський ясла-садок №40
Херсонської міської ради
Інформаційно-агітаційна робота


«ЖИТТЯ БІЛЯ СМІТТЯ»
ПАПІР – матеріал, що складається переважно з рослинних волокон, зв'язаних між собою силами поверхневого зчеплення, у якому можуть бути проклеювальні речовини, пігменти, барвники і т.ін.
ВИКОРИСТОВУЄТЬСЯ для упаковки
*    Сільськогосподарської
*    Харчової
*    Мінеральної
*    Хімічної та іншої продукції
ТЕРМІН РОЗКЛАДАННЯ
різного виду паперу
*    Звичайний офісний папір – 2 роки
*    Картонні коробки – 3 місяці
*    Газетний папір – від 1 місяця до 1 сезону


НАВЧІТЬСЯ ПІКЛУВАТИСЯ ПРО НАШУ ПЛАНЕТУ

*    Навчиться сортувати сміття і здавати його на переробку
*    Не викидайте небезпечне сміття в загальний смітник
*    Обирайте не пластикову тару, а скляну
*    Замініть пакети стильним рюкзаком, еко-сумкою, які не будуть шкодити довкіллю
*    Беріть тару із собою. Купуйте менше розфасованих товарів: 33% того, що ми викидаємо на звалища, це – упаковка
*    Використовуйте обидві сторони паперу
*    Дивіться екофільми, що змінюють погляд на світ
    





СКЛО – тверда аморфна речовина, прозора, отримана під час застигання розплаву, що має склотвірні компоненти. Під склом розуміють сплави різних силікатів з надлишком діоксиду силіцію
ВИГОТОВЛЯЮТЬ
*    Труби
*    Тару
*    Лабораторний посуд
*    Побутовий посуд
*    Скловолокно

РОЗКЛАДАТИСЯ скло практично не може, тому, що робиться з піску. Скло може перебувати під впливом, наприклад, води «сточуватися», але це довгий процес, так як скло дуже гладке


      ПЛАСТИКОВІ вироби –
                              НАВКОЛО НАС!
ОЗИРНІТЬСЯ НАВКОЛО

ПЛАСТМАС це матеріали,  створені на основі полімерів, які здатні під впливом температури і тиску набувати певної форми

ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ
*    в  харчовій промисловості
*    в машинобудуванні
*    в суднобудівництві
*    в електротехнічній
*    в автомобільній

ПЛАСТИК в природному середовищі під дією природних факторів не розкладається

      ЗАЛІЗО – хімічний елемент
ВИГОТОВЛЯЮТЬ
Ø труби
Ø кузови автомобілів
Ø побутові техніку
Ø інструменти  та ін.

РОЗКЛАДАЄТЬСЯ
по-різному
Консервні банки
v на землі – кілька десятків років
v у прісній воді – 10 років
v у солоній воді – 1-2 роки
Металобрухт
v на землі – 1 мм в глибину за 10-20 років
v у прісній воді – 1 мм в глибину за 3-5 років
v у солоній воді – 1 мм в глибину за 1-2 роки
v Арматура – термін розкладання 11-13 років


Досвід роботи вихователя ЗДО № 13
Досвід роботи вихователя 
 Херсонського закладу дошкільної освіти № 28 
Херсонської міської ради
 Петченко Наталії В’ячеславівни

«Формування звукової культури мови в дітей дошкільного віку»
Пєвіцина Тетяна Олександрівна ЗДО № 28

«Виховання культури поводження з відходами в учасників освітнього процесу » ЗДО № 38

Виховання культури поводження з відходами 
у дітей дошкільного віку ЗДО № 75

Соціально-екологічний проект 
«Чистий двір. Чисте місто». ЗДО № 68

Соціально – екологічний проект 
«Чистий двір. Чисте місто» ЗДО № 5

«Виховання культури поводження з відходами в учасників освітнього процесу» НВК № 29

Виховання культури поводження з відходами в учасників освітнього процесу комплексу
 НВК № 7

Виховання культури поводження з відходами
Виховання культури поводження з відходами у дітей дошкільного віку ЗДО № 35

Колобчата за чисте довкілля ЗДО № 34

«Культура сортування сміття»  ЗДО № 33


«Екологічне виховання дошкільнят.
 Культура сортування сміття» ЗДО № 31

Проект Культура сортування сміття ЗДО № 26

В.О.Сухомлинський ЗДО № 76

 «Виховуйте людину і виховаєте громадянина" 

Презентація 

Використання педагогічних роздумів
 В. Сухомлинського
 в розвитку особистості дитини

Презентація досвіду роботи Любаш Т.І. 
ЗДО № 13

Вплив творів В.О.Сухомлинського 
на формування духовності дітей ЗДО № 27

Виховання любові до природи 
за творчою спадщиною В.О. Сухомлинського ЗДО № 28

Вплив творів В.О.Сухомлинського
 на формування духовності дітей ЗДО № 27


Виховання духовної 
та моральної культури дошкільників 
за В. Сухомлинським ЗДО № 23

Виховання духовної 
та моральної культури дошкільників 
за В.Сухомлинським ЗДО № 23

ДОСВІД РОБОТИ